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Uncharted Territory

自分が読んで興味深く感じた英文記事を中心に取り上げる予定です

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TIMEが選ぶ写真100選

 


今年の夏はシリアのアレッポでの爆撃での少年の映像が話題になり、映像の訴求力の大きさを再確認しましたよね。

このほど写真が発明された19世紀初頭から今日までで撮影された写真から影響力の大きなものを100選んだTIMEのプロジェクトがサイトで発表されています。年代別に見てみると時代の流れを感じるとともに写真によってその時代が印象付けられていることもわかります。各写真には200語から300語ほどの説明がついていて最近の写真には映像もあります。

アメリカ人の視点からの100選ですがどうしても日本の話題を探してしまいます。日本関連は硫黄島の星条旗と長崎の原爆が選ばれていました。

Mushroom Cloud Over Nagasaki
Lieutenant Charles Levy
1945

Flag Raising on Iwo Jima
Joe Rosenthal
1945

冒頭のシリアの写真では空爆をしたロシアが敵役になりましたが、第二次世界大戦時にはまさに日本がその役割を担いました。その写真もこの100選に入っていました。

Bloody Saturday
H.S. Wong
1937
The same imperialistic desires festering in Europe in the 1930s had already swept into Asia. Yet many Americans remained wary of wading into a conflict in what seemed a far-off, alien land. But that opinion began to change as Japan’s army of the Rising Sun rolled toward Shanghai in the summer of 1937. Fighting started there in August, and the unrelenting shelling and bombing caused mass panic and death in the streets. But the rest of the world didn’t put a face to the victims until they saw the aftermath of an August 28 attack by Japanese bombers. When H.S. Wong, a photographer for Hearst Metrotone News nicknamed Newsreel, arrived at the destroyed South Station, he recalled carnage so fresh “that my shoes were soaked with blood.” In the midst of the devastation, Wong saw a wailing Chinese baby whose mother lay dead on nearby tracks. He said he quickly shot his remaining film and then ran to carry the baby to safety, but not before the boy’s father raced over and ferried him away. Wong’s image of the wounded, helpless infant was sent to New York and featured in Hearst newsreels, newspapers and life magazine—the widest audience a picture could then have. Viewed by more than 136 million people, it struck a personal chord that transcended ethnicity and geography. To many, the infant’s pain represented the plight of China and the bloodlust of Japan, and the photo dubbed Bloody Saturday was transformed into one of the most powerful news pictures of all time. Its dissemination reveals the potent force of an image to sway official and public opinion. Wong’s picture led the U.S., Britain and France to formally protest the attack and helped shift Western sentiment in favor of wading into what would become the world’s second great war.



相当有名な写真のようでWikipediaで項目が立っているほどです。日本人としてはプロパガンダ写真として捉える傾向が強いようです。

(Wikipedia)
「上海南駅の赤ん坊」とは、第二次上海事変中の1937年8月28日に日本軍に爆撃された上海南駅[2]で王小亭によって撮影された、傷つき泣き叫ぶ赤ん坊のモノクロ写真である[3][4][5]。『ライフ』誌の1937年10月4日号に「1億3600万人が見た海外の写真」として掲載された[1]。アメリカの世論に大きな影響を与えた一方で当時から演出写真ではないかとの疑惑が出されるなど論争にもなっている。

当時の雑誌ライフを見ることができますが、102ページ目にあるところを考えると大々的にプロパガンダを打ち立てようと言えるかは疑問です。冒頭はThe AMERICAN LEGION TAKES NEW YORK CITYとパレードの写真を掲載しているほどですし。。。。しかもキャプションを見ると雑誌掲載時で有名になっていたので話題になっている写真を紹介しただけという感じもします。

THE CAMERA OVERSEAS:136,000,000 PEOPLE SEE THIS PICTURE OF SHANGHAI'S SOUTH STATION
After 16 Japanese bombing planes had flown home, Aug.28,H.S.("Newsreel")Wong, famous Hearst cameraman, was first to reach the dreadful scene at the Shanghai South Station. He got this picture- of-the-week--a Chinese baby amid the wreckage. A print of it was sent through International News Service to all Hearst newspapers, totaling 25,000,- 000 readers, and to 35 non-Hearst paper totaling 1,750,000. It went in a mat reproduction to 800 other papers in the U.S., totaling 4,000,000. To foreign newspapers International distributed the same picture, adding another estimated 25,000,000 readers. In the "News of the Day" newsreel, the sequence containing the baby was seen by some 25,000,000 movie-goers. Movietone News bought it, showed it to another 25,000,000. Together both newsreels are showing it to another 30,000,000 movie-goers abroad. This Chinese baby's potential audience: 136,000,000.


振り返ってみると70年前と同じようなイメージで我々は揺さぶられていることになりますが、「やらせ」だけで大きな流れを作れるほど簡単ではないでしょう。このプロジェクトについて語っている部分でThere is no formula that makes a picture influential.とありますがまさにその通りだと思います。

About the project

There is no formula that makes a picture influential. Some images are on our list because they were the first of their kind, others because they shaped the way we think. And some made the cut because they directly changed the way we live. What all 100 share is that they are turning points in our human experience.

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