Posted at 2017.01.28 Category : New York Times
エンタメの知識なんてつけても英語力を高めるのに一ミリも貢献しないのかもしれませんが、今日本で「解散」と聞けばSMAPを連想してしまうように結構共通知識として横たわっています。外国で世間話が難しいのもこのあたりを共有していないことも一因としてあるでしょう。
先日訃報とした取り上げられたメアリームーアさん。一時代を象徴する方だったんですね。ロングマンの辞典にも見出語になっていました。
米女優メアリー・T・ムーアさん死去 70年代ドラマで一世風靡
2017年01月26日 06:15 発信地:ロサンゼルス/米国
【1月26日 AFP】米国の伝説的女優で、快活なコメディー演技で一世を風靡(ふうび)し、独身のキャリアウーマンを演じて男女の壁を打ち破ったメアリー・タイラー・ムーア(Mary Tyler Moore)さんが、長年の闘病の末に25日、死去した。80歳だった。
自身の名を冠した1970年代のコメディードラマ「メアリー・タイラー・ムーア・ショー(The Mary Tyler Moore Show)」では、一人暮らしをしながらテレビレポーターになる夢を追う独身女性という、当時としては先進的な役柄を演じた。同番組は7シーズンにわたり放送され、米誌タイム(Time)により「テレビを変えた17番組」の一つに選ばれている。
(ロングマン)
Moore, Ma‧ry Ty‧ler /ˈmeəri ˈtaɪlə $ ˈmeri ˈtaɪlər/
(1936–) a US film and television actress and producer, known especially for appearing in several popular humorous television programmes, such as The Mary Tyler Moore Show(1970–77)
(Wikipedia)
The Mary Tyler Moore Show, originally known simply by the name of the show's star, Mary Tyler Moore, is an American sitcom created by James L. Brooks and Allan Burns that aired on CBS from 1970 to 1977. The program featured American television's first never-married, independent career woman as the central character.
日本のドラマだと滑走路を並んで歩くGメン75のオープニングが印象的だったように彼女の番組のオープニングの最後で振り向きざまに帽子を投げるシーンがとても有名でテレビ番組のGreatest Momentで堂々2位にランクインしているとか。
20代の頃の自分自身にかける言葉を聞かれて答えた回答も素晴らしいです。
What does Mary Tyler Moore know now that she didn’t know when she was in her twenty?
That is OK. Whatever it is, it's OK because it's what it is. Don't be looking for perfection. Don't be short-tempered with yourself. And you'll be a whole lot nicer to be around with everyone else."
こちらがそのランキングでの紹介なのですが、1位がケネディ大統領の暗殺シーンですから彼女の影響力の大きさを伺えます。
MARY TYLER MOORE TOSSES HER HAT
Sept. 19, 1970
It was a simple little movement — Mary Tyler Moore tossing her hat into the frigid Minneapolis air — but in addition to putting a perfect, um, cap on her signature show’s opening credits, the gesture also spoke volumes about Moore’s new-gal-in-town character, Mary Richards. ”Wasn’t it great?” says Moore. ”Freedom, exuberance, spontaneity, joy — all in that one gesture. It gave a hint at what you were going to see.” Viewers responded to what they saw, and Richards became the archetype against whom all other successful single women would be measured (Ally who?). Sure, the Chuckles the Clown episode and the WJM-TV clan’s group hug are classics, but for us, it’s the image of that heaven-bound hat (”a knitted black and turquoise beret my aunt had given me,” says Moore) that really sums up the creative spirit Mary brought to TV. Rank 2
The 100 Greatest Moments In Television: 1960s
JAMIE MALANOWSKI
POSTED ON FEBRUARY 19, 1999 AT 5:00AM EST
In the days following the assassination, network cameras caught nearly everything: the tremor in Walter Cronkite’s visage as he removed his glasses and relayed the official announcement of Kennedy’s demise. The frantic scenes from police headquarters in Dallas. The gray faces of ex-Presidents Truman and Eisenhower as they walked up to the White House in the rain. That long weekend marked the moment we became a TV nation: Not only did television surpass print for primacy as a news source for the first time, it created a focal point for the public’s grief. By the time the murder of Lee Harvey Oswald was broadcast live on Nov. 24, TV had not only become legitimate, but necessary. The point was driven home the following day, when the images from the funeral — a riderless horse, a veiled widow, a young son’s salute — were transmitted into our cultural consciousness.
”When the President was assassinated,” says Don Hewitt, executive producer of 60 Minutes, who has spent his life in TV news, ”people did not go to church or to meetings. They came to their televisions, and everybody who was watching was, in a sense, holding hands. They were saying, ‘Father Walter, tell us everything will be okay.’ And ever since, the real TV clergymen have not been Billy Graham or Pat Robertson or Jerry Falwell, but Dan Rather, Peter Jennings, and Tom Brokaw. Because in times of crisis, we now turn to them to hear that everything will be all right.” Rank 1
ちなみにTV Guideが選んだテレビ番組のベスト10に入っていたエピソードが以下です。
ニューヨークタイムズでの取り上げ方を見ても彼女の影響力の大きさを伺えます。Obituaryだけでなく女性の自立、女性の社会進出、ファッションなど別個に記事を立てています。
Mary Tyler Moore, Who Incarnated the Modern Woman on TV, Dies at 80
By VIRGINIA HEFFERNANJAN. 25, 2017
‘Making It on My Own,’ With Mary Tyler Moore as a Guide
By JANE PAULEYJAN. 26, 2017
Mary Tyler Moore’s Guide to Leaning In
By ANNA CLARKJAN. 26, 2017
How Mary Tyler Moore Changed Fashion
By PENELOPE GREENJAN. 25, 2017
70年代当時は離婚した女性が主人公なんて許されなかったから設定を変えたと ニューヨークタイムズの動画で述べていますが、ほんの40年前はまだまだそんな感じだったんですね。。
下記は当時の社会状況もコンパクトにうかがえて便利です。しかも短い動画クリップが付いているのでリスニング教材にもなります(笑)
Sex and That ’70s Single Woman, Mary Tyler Moore
By MARY JO MURPHYJAN. 25, 2017
スポンサーサイト
Tracback
この記事にトラックバックする(FC2ブログユーザー)