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Uncharted Territory

自分が読んで興味深く感じた英文記事を中心に取り上げる予定です

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リーマン兄弟

 


リーマン・ブラザーズと聞けば投資銀行→リーマンショックと連想される訳ですが、この会社は文字通りリーマン兄弟が創業したものなんですね。そんなことを思い返すことができる舞台が今ロンドンで公演中です。Yutaもハミルトンついでに見てきました。

(朝日新聞掲載「キーワード」の解説)
リーマン・ブラザーズ
世界30カ国に約2万9千人の従業員を抱える米名門証券会社。1850年、綿花取引会社として設立。1887年にニューヨーク証券取引所会員となった。1984年にいったんアメリカン・エキスプレスに身売りし、数回の社名変更を経て93年に現社名になり、94年に再び独立、ニューヨーク再上場を果たした。日本には86年に進出。企業合併・買収(M&A)、株式・債券の引き受け、不動産関連業務で強みを発揮した。05年にはライブドアの転換社債を引き受け、ニッポン放送の買収工作を資金面で支援した。

(Wikipedia)
リーマン兄弟による創業
1844年、23歳のヘンリー・リーマンはバイエルン王国のリムパーという町からアメリカに移民し、南部アラバマ州のモンゴメリーで日用品店「H.リーマン商店」を開いた。弟のエマニュエルとメイヤーが相次ぎ移民して来たために、1850年に店名を「リーマン兄弟商会」(リーマン・ブラザーズ)に変更する。当時、アメリカ合衆国南部では綿花生産が盛んだった。兄弟は客から支払いで現金の代わりに綿花の現物を受け入れたことをきっかけに、綿花取引に経営の重点を移し、当時綿花取引の中心となりつつあったニューヨークにも事務所を構えた。
1855年に長兄ヘンリーが死去。残ったエマニュエルとメイヤーが経営を引き継ぎ、南北戦争で南部連合が敗戦した後は、アラバマ州の復興を資金面で支えた。間もなく本部をニューヨークに移す。1870年にはニューヨーク綿花取引所が開設され、リーマンもこれに協力、エマニュエルは同取引所の取締役を1884年まで務めた。この頃、リーマンは鉄道建設債券市場に参入し、後に主力業務となった金融アドバイザリーを開始した。

この舞台を演出したのは著名なサム・メンデス。ちょうど今週のNew Yorkerで特集されていました。Ferry manという舞台がブロードウェイ上演されるのに合わせてのものでしょうか。

Profiles
September 24, 2018 Issue
For screen and stage, Mendes works like a sculptor—continually molding and remolding space, speech, and gesture.
By John Lahr

サム・メンデスといえばアメリカンビューティーや007のスカイフォールの映画監督としての方が知られていますよね。スカイフォールは長崎の軍艦島も登場していました。





Yuta的にはリーマントリロジーの舞台裏を知りたかったのですが、以下の2パラグラフのみでした。まあこの記事の主目的はメンデス監督の人となりを理解するためのもので仕方がないのですが、ただおかげで、彼の生い立ちや演出スタイルのようなものを知ることができました。

Still, Mendes is, by his own admission, “addicted to the creative process. I’m built to move on. Pleasure is in the doing.” By mid-June of this year, he was back in the cavernous National Theatre Rehearsal Studio 1, directing a streamlined version of Stefano Massini’s “The Lehman Trilogy,” adapted by Ben Power. (The eleven characters of the original script were now being played by three actors.) Although the opening was still a month away, the reimagined production was already sold out. With the help of a revolving stage and projections, the play was a kind of theatrical kaleidoscope—an expressionistic blend of characterization, exposition, and visualization, which told the story of the rise of the immigrant Bavarian brothers from Southern peddlers to finance capitalists and then of the collapse of their bank. “I’m the happiest I’ve ever been at rehearsal,” Mendes said, as the actors—Simon Russell Beale, Ben Miles, and Adam Godley—took up their positions in a wooden mockup of the boardroom. “I don’t have any idea how it will come out,” he added, smiling.

Mendes hankers for the exhilaration of discovery. “The small triumphs, the victories every day, are what you live for,” he said. With “The Lehman Trilogy,” he worked to excavate the play’s rhythms and its storytelling shorthand. “Animate the idea,” he wrote in his first notes to his stage designer, Es Devlin. “Make concrete the shape of history. . . . Understand in your head . . . because you can feel it in your gut.” Every nanosecond of the production—the actors’ glances, their gestures, their positions, their crosses between scenes, the counterpoint of image and action, the music—was shaped by Mendes. At one point, Beale stood on a table playing a “piano” made of cardboard boxes. “Let’s just block it out,” Mendes called up to the actors, who did as they were told. “Sit,” he said. He stood back and pondered the tableau. “Now stand.” He studied the stage picture again. “I think that’s better,” he said. “Let’s see what happens in the next scene.” “It’s like a dance and Sam’s choreographing it,” Beale told me during a break. But the experience was more revelatory than that. Mendes’s work was like sculpture—a continual molding and remolding of space, speech, and gesture. (The show, which opened to rave reviews, will transfer to New York’s Park Avenue Armory next March.)

リーマントリロジーは7月から上演されているものですが、レビューも上々のようです。3人のみの舞台ですから語りが中心になっているのですが、そのあたりをThis is a play that is more tell than show.と表現しています。リーマン兄弟の発展はThe story itself is a familiar rags-to-riches tale of immigrants coming to America and making it big.とrags to richesというイディオムが使われています。

Will Gompertz 14 July 2018

This is a play that is more tell than show. The actors narrate the Lehman Brothers story to the accompaniment of a single upright piano that helps drive the production forward like those ever-present music beds beloved by podcast producers.

The story itself is a familiar rags-to-riches tale of immigrants coming to America and making it big. It starts when Hayum Lehman (who changed his name to Henry), a young Jewish man from Rimpar, Bavaria, arrives in New York, having spent many arduous weeks travelling by sea. He is very happy to be there, and proudly announces the auspicious date.

以下のレビューにあるように、リーマン兄弟が時代の流れに合わせ綿や鉄道などの事業を発展させていく様を感じることができました。

Michael Billington
Fri 13 Jul 2018 12.38 BST 

For most of us, the name Lehman Brothers stirs memories of the financial crash of 2008, when this Wall Street institution filed for bankruptcy: an event with global consequences. But Massini’s play traces the family’s progress from the arrival of three brothers from Bavaria in the America of the 1840s. Starting modestly with the opening of a general store in Montgomery, Alabama, they move into buying and reselling raw cotton and expand into banking, coffee and the burgeoning railway business.

Power passes from one generation to the next, but there is a decisive shift in the late 1960s with the creation of a trading division run by non-family members. Eventually it leads to the firm’s demise with the collapse of the mortgage bond market.

You can see the story in many ways: as a dynastic drama, as a study of the decline and fall of an immigrant Jewish family, as a parable about the dangers of market deregulation.

素朴な感想なんですが、リーマンブラザーズは会社組織なんですが、他でもない人が会社を営んでいるんですよね。

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